Fem engagerade klasskompisar från Midgårdsgymnasiet i Umeå bestämde sig - det är dags att göra något för vår värld, och det är dags nu! De startade UF- Företaget A Rainy Day och vann miljöpriset i sin region Västerbotten. Därför gick de också till final i SM i Ung Företagsamhet.
Produkten är en snygg och miljövänlig tygpåse som är tillverkad enligt fair trade, och för varje såld påse skänks ett träd till IMs planteringar i Himalaya. Förra veckan var det SM-final och utställning på Älvsjömässan i Stockholm och jag passade på att träffa Isa Lundqvist från företaget och bad henne att berätta lite mer om A Rainy Day.
Hur fick ni idén till en miljövänlig tygpåse?
Vi visste att vi ville göra någon form av miljöinsats, och själva tanken bakom en tygpåse är ju att den kan användas utan att förbrukas. Vi letade länge efter tygpåsar som är tillverkade på ett bra sätt, och som inte fraktas med miljöfarliga transporter. Vi ville också göra något kreativt, och därför bestämde vi oss också för att trycka påsarna, något ingen av oss gjort tidigare. Även i tryckprocessen var vi noga med att allting skulle gå till på ett schysst sätt, och därför valde vi just screentryck och vattenbaserad färg utan hälso- och miljöskadliga ämnen. Vi tyckte om idén, men ville inte nöja oss med det, utan vi bestämde oss också för att vi ville plantera ett träd för varje påse på grund av all skövling som pågår världen över.
Hur reagerade ni när ni fick veta att ni gått till final?
Vi visste att vi hade vunnit miljöpriset, men eftersom de inte sade något på prisceremonin visste vi inte att vi hade gått vidare. När vi precis knycklat ihop vår montervägg och slängt den i en sopsäck kom en representant från Ung Företagsamhet och gratulerade och berättade att vi skulle få åka om vi ville. Vi blev såklart superglada, om än lite överraskade, och vi bestämde oss snabbt för att anta utmaningen!
Vi har nu lyckats återskapa ungefär hälften av montern och är mer taggade än någonsin. Våra lärare tyckte också att det var väldigt roligt för vår och skolans skull, och de har försökt hjälpa oss så gott de kan. Vår handledare blev stolt och glad, och han har gett oss jättemånga välbehövliga tips inför mässan!
Vad har varit roligast med företaget och vad har varit svårast?
Roligast och svårast har nog tryckprocessen varit, speciellt när man kan se utvecklingen från den första till den sista påsen. Bara svårast har ekonomiarbetet varit, men även där har vi fått stöd så vi klarar oss.
De roligaste ögonblicken var nog mässan med miljöpriset och 3:e priset i logotyp och IM-lunchen vi blev inbjudna till här i Umeå. Den äldsta personen där var drygt 90 år gammal och alla hade jättebra historier. Dessutom blir man väldigt rörd när folk berättar hur otroligt inspirerande de finner vårt arbete. En kvinna där sade till och med att hon kommit till lunchen för att hon fått veta att vi skulle vara där. Sådana ögonblick är nog det bästa med den här upplevelsen.
UF-företaget A Rainy Day består av: Isa Lundqvist, Jennifer Nygren, Linnea Mårald, Emelie Abrahamsson och Linnéa Edlund som läser programmet Arena Kultur på Midgårdsskolan i Umeå.
-- Vid pennan för IM, Elin Vestberg / Mer om IMs verksamhet på www.manniskohjalp.se
Produkten är en snygg och miljövänlig tygpåse som är tillverkad enligt fair trade, och för varje såld påse skänks ett träd till IMs planteringar i Himalaya. Förra veckan var det SM-final och utställning på Älvsjömässan i Stockholm och jag passade på att träffa Isa Lundqvist från företaget och bad henne att berätta lite mer om A Rainy Day.
Hur fick ni idén till en miljövänlig tygpåse?
Vi visste att vi ville göra någon form av miljöinsats, och själva tanken bakom en tygpåse är ju att den kan användas utan att förbrukas. Vi letade länge efter tygpåsar som är tillverkade på ett bra sätt, och som inte fraktas med miljöfarliga transporter. Vi ville också göra något kreativt, och därför bestämde vi oss också för att trycka påsarna, något ingen av oss gjort tidigare. Även i tryckprocessen var vi noga med att allting skulle gå till på ett schysst sätt, och därför valde vi just screentryck och vattenbaserad färg utan hälso- och miljöskadliga ämnen. Vi tyckte om idén, men ville inte nöja oss med det, utan vi bestämde oss också för att vi ville plantera ett träd för varje påse på grund av all skövling som pågår världen över.
Berätta om ert namn – vad står A Rainy Day för?
När vi startade företaget så var tanken att vi skulle plantera i regnskogen, varför vi fick namnet A Rainy Day. När vi sedan bestämde oss för att samarbeta med IM istället beslöt vi oss för att behålla namnet. Då ändrades innebörden för oss, och vi tänkte istället på uttrycket "save it for a rainy day". A rainy day är ju nu, och alltså måste vi ta ansvar för vår värld nu!
Hur kom det sig att ni valde att samarbeta med IM?
Trädplanteringen valde vi just för miljöaspekten, men att vi till slut valde IM var just på grund av den människoaspekt som finns. Förutom att träden tar upp koldioxid, så minskar de ju jorderosion och översvämning, vilket underlättar livet för de som bor där, och det tilltalade oss. Att odlingarna sedan skapar jobb för många som har svårt att hitta det på andra ställen var bara grädden på moset!
Hur reagerade ni när ni fick veta att ni gått till final?
Vi visste att vi hade vunnit miljöpriset, men eftersom de inte sade något på prisceremonin visste vi inte att vi hade gått vidare. När vi precis knycklat ihop vår montervägg och slängt den i en sopsäck kom en representant från Ung Företagsamhet och gratulerade och berättade att vi skulle få åka om vi ville. Vi blev såklart superglada, om än lite överraskade, och vi bestämde oss snabbt för att anta utmaningen!
Vi har nu lyckats återskapa ungefär hälften av montern och är mer taggade än någonsin. Våra lärare tyckte också att det var väldigt roligt för vår och skolans skull, och de har försökt hjälpa oss så gott de kan. Vår handledare blev stolt och glad, och han har gett oss jättemånga välbehövliga tips inför mässan!
Vad har varit roligast med företaget och vad har varit svårast?
Roligast och svårast har nog tryckprocessen varit, speciellt när man kan se utvecklingen från den första till den sista påsen. Bara svårast har ekonomiarbetet varit, men även där har vi fått stöd så vi klarar oss.
De roligaste ögonblicken var nog mässan med miljöpriset och 3:e priset i logotyp och IM-lunchen vi blev inbjudna till här i Umeå. Den äldsta personen där var drygt 90 år gammal och alla hade jättebra historier. Dessutom blir man väldigt rörd när folk berättar hur otroligt inspirerande de finner vårt arbete. En kvinna där sade till och med att hon kommit till lunchen för att hon fått veta att vi skulle vara där. Sådana ögonblick är nog det bästa med den här upplevelsen.
UF-företaget A Rainy Day består av: Isa Lundqvist, Jennifer Nygren, Linnea Mårald, Emelie Abrahamsson och Linnéa Edlund som läser programmet Arena Kultur på Midgårdsskolan i Umeå.
-- Vid pennan för IM, Elin Vestberg / Mer om IMs verksamhet på www.manniskohjalp.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar