torsdag 14 februari 2013

Vad är din passion?

I Move it testar nyanlända ungdomar tillsammans med våra volontärer alla möjliga sorters fritidsaktiviteter och sätt att engagera sig. Igår fick vi besök av kollektivet S.T.I.C.S (Sounds That Insprire Conscious Souls) och vi testade på att skriva poesi.

Vi började med att fundera på: vad är en dikt? Tystnaden blev total i rummet. Ingen vågade svara på vad poesi är för något. Vi fick frågan om vi någonsin skriver sms, chattar, skriver mail eller på facebook. Försiktiga nickanden spred sig i rummet - förklaringar på engelska och arabiska spreds runt borden. Direkt fick vi en uppgift. Skriv  det första ordet ni kommer på för varje bokstav:

W
H
O
A
M
I

När vi alla skrivit fick alla berätta på sitt eget sätt om en bokstav och vilket ord de valt. World, India, Orange, Me, Apple - allt möjligt poppade upp. Sedan fick vi välja ett ämne. Men först efter att ha funderat på: Vad är jag passionerad för? Vad betyder allra mest för mig? Vad är viktigt för mig?
De som vågade och ville fick dela med sig. Någon berättade detta:

Mitt ämne är hopp.
Hopp är det viktigaste för mig.
Hopp för att det ska gå bra för min familj hemma långt bort.
Hopp för att jag ska få stanna här.
Hopp att jag ska klara skolan bra.

Så kan en vanlig slaskgrå onsdag i februari  bli när man är engagerad i Move It!


S.T.I.C.S och Move It!



-- Vid pennan för IM, Elin Vestberg projektledare Move it Stockholm / Mer om IMs verksamhet på www.manniskohjalp.se

2 kommentarer:

  1. jag skulle vila har med info angående detta,kanske kan hjälper till lite.Jag skriver poesi själv,kanske kan inspirera lite..

    mvh

    Moffat Joel Masuku
    en f.d IM änställd i lund

    SvaraRadera
  2. Hej Moffat!
    Du hittar mer info om Move It-projektet i Stockholm under wwww.manniskohjalp.se/stockholm/move-it-foreningsintroduktion-och-motesplats .
    Där hittar du även kontaktuppgifter till Elin Vestberg som är projektledare om du har idéer om hur du skulle vilja bidra!
    MVH
    Josefin Daleskog, IM Stockholm

    SvaraRadera