fredag 14 januari 2011

Jampa Kalsang

Visum till Tibet nu klart. Känns förstås fantastiskt.

Träffade idag också, och intervjuade och filmade, några av de för mig och min filmproduktions viktigaste personer. Förutom Director Damdhul på Tibetan Refugee Reception Centre även munken Jampa Kalsang. Dryga 70, boende på Shegar Monastery i Boudhaområdet i Kathmandu, Nepal. Han lämnade Tibet 1960 efter en ganska rejäl tid i fängelse för "reaktionärt beteende".

Utan att gå in på hela Kalsangs rätt jobbiga berättelse var det ju en påminnelse om hur långvarig den här s k "tibetanska krisen" är. Och hur envisa många av de här munkarna är.

Men t o m Kalsang säger sig börja tveka en aning om han faktiskt i sin levnadstid kommer att komma hem igen.

När vi avslutat intervjun och jag var på väg ut gick han fram till min översättare och bad honom hälsa att "om det är någon som säger att det jag berättar inte är sant, om Tibet före 1959 inte såg ut som jag säger, så vänligen ta med honom hit. Det finns ingen jag inte vill utmana om sanningen i just den frågan".

Jag lovade Kalsang att, om det nu visade sig vara så att någon mot alla odds ville debattera denna fråga så skall jag absolut ta med honom tillbaka till Kalsang och Shegar Monastery, Kathmandu.





























































--Vid kameran och pennan för IM,

Erik Törne, erik.torner@manniskohjalp.se

/ Mer om IMs verksamhet på www.manniskohjalp.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar