torsdag 15 december 2011

Berättelsen om Evelyn


Det är ju Musikhjälpenvecka. På ett regnigt torg i ett lika regnigt Göteborg står buren med stort B. Den ser nästan ut som ett rymdskepp som landat med allt sitt ljus. I år är temat flickors rätt till utbildning och jag vill gärna dela med mig av en text som min kollega Sara Fallström har skrivit och som publicerats i julnumret av IMs tidskrift Medmänsklighet,
Den handlar om IMs arbete i Malawi och om Evelyn som tack vare det arbetet går i skolan.

Flickor som går ut skolan har större möjligheter att ta sig ur fattigdom och förändra sitt samhälle. Idag slutar många flickor i Malawi redan innan de gått klart grundskolan. De får ofta hjälpa till hemma och uppmuntras att gifta sig tidigt. IM satsar på att få flickor att både börja och gå klart skolan.

Många utvecklingsländer har lyckats bra med att höja andelen flickor som börjar skolan, men det finns fortfarande mycket att göra när det gäller att hålla dem kvar. I Malawi är det vanligt att flickor gifter sig tidigt, något som för det mesta innebär att de slutar skolan och därefter är beroende av mannen för sin försörjning. Ofta är det flickans föräldrar som tvingar henne att gifta sig, eftersom de hoppas att maken även ska försörja fruns familj. Att gifta bort sin dotter ung kan helt enkelt innebära att familjens ekonomi är tryggad. I Zomba i Malawi, där IMs samarbetspartner Creccom arbetar, samarbetar lokala myndigheter, skolpersonal, föräldrar och mödragrupper för att flickors rätt till utbildning ska respekteras. Målet är att flickorna ska antas till gymnasieskolan.

Mödragrupperna spelar en viktig roll i insatsen. De gör hembesök för att påverka flickornas föräldrar eller vårdnadshavare att låta dem gå i skolan. En av flickorna som kommit tillbaka till skolan tack vare  mödragrupperna är Evelyn Kananji från Liti. – Jag var 16 år gammal och bodde hos mina fattiga morföräldrar. De tyckte att det bästa för alla vore om jag gifte mig så att min man kunde försörja oss alla. Mannen de hade sett ut till mig besökte vårt hem varje dag, så jag rymde hemifrån, berättar hon.
Evelyn visste att det fanns en mödragrupp i hennes by, så hon tog kontakt med dem. 

– De pratade med mina morföräldrar om att de borde låta mig gå kvar i skolan, och de lyssnade
på mödragruppen! Idag följer min mormor noggrant mina studieresultat och engagerar sig för flickors utbildning

Precis som svenska flickor har flickor i Malawi drömmar, de vill bli sjuksköterskor, bankkassörskor, lärare, läkare och administratörer. Men de saknar ofta kvinnliga förebilder som kan inspirera dem att utbilda sig. Samtidigt utövar kanske föräldrarna påtryckningar för att de ska sluta skolan och gifta sig istället.
För att inspirera flickorna att fortsätta sin skolgång anordnade Creccom tidigare i år en studieresa,
där de fick träffa kvinnor som har intressanta arbeten. På resan fick flickorna bland annat träffa
bankpersonal, sjuksköterskor och hotellreceptionister. De besökte också internatskolan som IM
bekostar om de antas dit.

En ännu viktigare del av insatsen är att skapa förutsättningar för att flickorna ska kunna höja sina betyg. Därför har man gjort det möjligt för flickorna att övernatta på 11 av de 26 skolorna som ingår i insatsen. Då kan flickorna studera ostört från tidigt på morgonen till sent på kvällen. På internatet finns lärare och andra vuxna som kan hjälpa till. Föräldrarna turas om att bo med flickorna. Föräldrarna har också samlat ihop pengar för att köpa utrustning. Exempelvis har de skaffat olja till lampor och glödlampor för att flickorna ska kunna plugga även när solen har gått ner. De köper också in mat och sanitetsartiklar.  

Vinsterna med att satsa på flickors rätt till utbildning är många. Flickor som gått ut gymnasieskolan har större chans att få ett välbetalt jobb som innebär ekonomisk självständighet. De som fått utbildning har också större möjligheter att ta beslut som är bra för deras hälsa, till exempel när det gäller sex och samlevnad. Dessutom ser kvinnor som själva gått i skolan också oftast vinsterna med utbildning, och låter i sin tur sina döttrar gå i skolan. Eller uttryckt med ett afrikanskt ordspråk: om du utbildar en man utbildar du en individ, men när du utbildar en kvinna utbildar du en nation.

Fakta/Creccom
I Malawi satsar IM på flickors utbildning. Sedan 2010 samarbetar IM med Creccom, Creative Centre for Community Mobilization. IM finansierar ett projekt som syftar till att öka flickors närvaro och resultat i skolan, så att de kan gå vidare till gymnasiet. En av de största utmaningarna är att övertala föräldrarna att låta sina flickor gå i skolan istället för att uppmuntra dem gifta sig tidigt. IM betalar skolavgiften för flickor som antas till gymnasieskolan. 


Vid pennan för IM Monica Brundin Danielsson, texten om Evelyn är skriven av Sara Fallström
Mer om IMs verksamhet på www.manniskohjalp.se

1 kommentar:

  1. Tack! så bra och inspirerande text! Önska låtar i musikhjälpen alla eller köp en skolavgift i Glädjeshoppen. Yay! :)

    SvaraRadera