tisdag 20 mars 2012

Medlemsresan del 2: Besök hos morgondagens lärare

I en förort till Guatemala City träffar jag studenterna som IM stödjer på internatskolan Instituto Santiago Mixco. Här utbildas morgondagens lärare. Det är en treårig gymnasieutbildning för de som vill bli tvåspråkslärare. När de är färdiga ska de undervisa barnen i sina hemtrakter på sitt eget mayaspråk. Utbildningen är kostnadsfri så här går många studenter som annars inte skulle kunna ha råd att utbilda sig. Studenterna bor på skolan under hela sin utbildning och har möjlighet att resa hem för att besöka sina familjer under jul- och påskveckan.


- Det svåraste med att börja här på internatskolan var att skiljas från min familj och mina vänner.
Så börjar 16-årige Pascual Simón Pedro sin berättelse om livet som student på internatskolan.

- När jag först kom hit, för ett år sedan, var det jobbigt och nervöst, för jag kände ingen. Men redan efter en vecka hade jag lärt känna de andra i klassen och fått flera nya vänner. Nu trivs jag väldigt bra!


Pascual Simón Pedros spelar marimba.



Studenterna lär sig metoder för att lära ut läs- och skrivkunnighet på både spanska och på deras eget hemspråk, dvs ett av de 23 olika mayaspråken som finns i landet. Det är viktigt för många barn har mayaspråk som modersmål och kan inte spanska. Pascual förklarar att det inte bara är grammatiken på mayaspråken som de lär sig, utan allt som har med mayas traditioner, filosofi och kunskaper att göra.

- Det mest fascinerande med mayalektionerna är att lära mig matte med mayas sifferspråk!

5 minuter senare har Pascual ritat i mitt block och förklarat hur han med punkter och liggande streck kan räkna. Om strecken och punkterna är ovanpå varandra multipliceras de med 20 för varje rad, och så kan man räkna hur höga tal som helst. Han skapar ett helt konstverk av punkter och streck i logiska följder i blocket. En naturbegåvning till lärare, tänker jag.

I ett mayaperspektiv utgår allt i livet från ekologi. Därför lär sig studenterna även hur ekologiskt jordbruk och hållbar djurhållning fungerar. Studenterna odlar kaffe, rödbetor, kål, föder upp kor, får, höns etc. De ägnar 5 månader åt varje del i dessa praktiska ämnen för att hinna lära sig hur kaffefröet blir till planta, hur de stora kaffeplantorna skördas, bönorna torkas och rostas. Syftet med detta är dubbelt, både att de ska lära ut kunskaperna till sina kommande elever som förmodligen kommer att fortsätta arbeta inom jordbruket, men också för sin egen skull ifall de själva vill odla.

En av lärarna visar kaffeodlingen, från liten planta till stor buske.


- Lärarna här är väldigt snälla och ifall jag sen inte vill jobba som lärare så kan jag alltid skaffa min egen mark och odla själv kanske, resonerar Pascual.

Vilket är ditt favoritämne?
- Jag har under den här utbildningen förstått att det finns oändligt mycket att lära sig om maya. Under de här tre åren hinner vi bara skrapa på ytan inom alla olika områden. Jag får nog ägna resten av livet till att lära mig mer och försöka förstå hur allt hänger samman. Under flera decennier har våra mayatraditioner och kunskaper fallit i glömska, men nu tar vi upp dem igen och för vidare kunskaperna till kommande generationer. Vårt sätt att ta hand om djuren tycker jag är väldigt roligt, men det allra roligaste ämnet är ändå att lära mig spela marimba! Vi får testa att spela alla traditionella instrument och marimban är klart roligast.

Innan vi avslutar intervjun frågar Pascual mig om jag har Facebook, så vi kan bli vänner där och jag kan lära honom engelska. Han förklarar att studenterna just nu ser fram emot påsken då de kan åka hem till sina familjer.


- Men jag har inte råd att åka hem nu till påsk, jag får vänta ända till jullovet. Tänk vad mina småsyskon skulle bli imponerade där hemma om jag kunde prata engelska då också!






Vid pennan för IM,
Maria Söderborg,
volontärsamordnare och reseledare på IMs medlemsresa till Guatemala och El Salvador 2012.

/ Mer om IMs verksamhet på http://www.manniskohjalp.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar