torsdag 10 maj 2012

På lördag gäller det!


På lördag gäller det. Jag ska inte skriva att välgörenhetsloppet "går av stapeln" för den frasen har jag använt mig av för sista gången i mitt liv. Om det inte gäller båtar då förstås. Jag ska berätta.


När jag var hyfsat nykläckt som journalist arbetade jag en period på Kvällsposten i Malmö. Ibland arbetade jag dag, ibland kväll och ibland var jag morgonreporter. Det innebar att jag gick upp klockan tre på natten för att vara på plats på redaktionen klockan fyra. Det var okristligt. 


Morgonredaktionen var ett litet lågmält gäng reportrar och redigerare som arbetade under sträng ledning av en lagom morgonsur chef. Tro det. Han, för det var altlid en han, gick ju varje dag upp i ottan för att se till att lika morgonsura medarbetare gjorde det som förväntades av dem.
Vid ett tillfälle skulle jag skriva en notis om något. Jag minns inte vad. Men jag minns att jag knattrade ner de där raderna i ett manusark och att jag sen högtidligt lämnade över notisen till chefen. Efter det gick jag tillbaka till min plats. Rumpan hade knappt landat på stolen förrän chefen några tiotal meter bort reste sig upp och skrek över hela redaktionen "Danielsson va' fan har du skrivit? Det är båtar och bara båtar som går av stapeln. Lär dig det!"
Så med det i minnet så ... ja ni fattar ...


På lördag är det i alla fall dags för årets coolaste motionslopp Tillsammans i Mål. Initiativet kommer från en grupp studenter som läser projektledning vid Malmö Högskola. De har själv skött all planering och de kommer att, med bravur, sköta genomförandet.


I sanningens namn är det inte så många som anmält sig och det tycker jag är synd för att 1. Det är alltid bra att röra på sig och det är mycket roligare att röra på sig tillsammans med andra. 2. Hela anmälningsavgiften går till något bra, det vill säga, till IMs verksamheter runt om i världen. 3. Det råkar också vara World Fair Trade Day så mina härliga kollegor från IM Fair Trade kommer att vara där med rättvisa varor från IMs värld. 


Ni som inte har anmält er än kan göra det genom att betala in 100 kronor till 
IMs konto 90 07 06-3. Märk betalningen “Tillsammans i mål”.
För att du ska komma med på deltagarlistan måste du också maila ditt
namn till tillsammansimal@hotmail.se


Vid pennan för IM,  Monica Brundin Danielsson




 Mer om IMs verksamhet på www.manniskohjalp.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar