måndag 22 februari 2010

Oh, så mycket snygga grejer!



I dag råder visst någon sorts vädervarning här i Lund. Men vad då? Det är väl väder varje dag även om just den här vintern varit ganska speciell. Jag utrustar mig med långkalsonger och vandringskängor. 
Lagret! Här kommer jag!



Det är en bit att vandra, för det är det jag valt att göra, från centrala Lund där IMs huvudkontor ligger, till lagret. Den senaste tidens köld-tö-köld-tö-väderlek har gjort trottoarerna knöliga. Det är is. Jag går försiktigt.
IMs lager gör inte så mycket väsen av sig. Och inne är det också tyst. En radio står på i bakgrunden. Göran Palm, som jobbar på lagret några dagar i veckan sitter och stoppar sjalar i påsar. Det ser pilligt ut. Tonny Sjerén, IMs egen lagerman, svarar i telefon, hissar stora lådor högt upp i taket och hjälper mig att plocka fram nyheterna.


IM har nio butiker runt om i landet. Dessutom säljs IMs varor på till exempel Lunds stifts gård Åkersberg i Höör och på andra liknande ställen. De flesta varorna kommer från Indien, men vi säljer också varor från Afrika, Mellanöstern och Centralamerika. Det är det som är IM Fair Trade.



1978 startade IM ett tibetanskt mattväveri i Shanti Niwas i norra Indien. Bland de tibetanska flyktingarna fanns skickliga mattillverkare och sen dess har handknutna mattor med tibetanska mönster sålts i IMs butiker i Sverige. De här mattorna är som våra trasmattor knutna av restgarner. 


Sängöverkast från Indien.


Det är Tonny Sjerén som håller styr på lagret. Här är han aningen motvillig modell för vårens nya stickade sjalar från samarbetspartnern Sipa i Indien.


Vårens färger i stora härliga halsband. Serien heter Monika. Ja, den är döpt efter mig (även om jag stavar mitt namn med C). Vilket är en enorm ära. Det är inte varje dag man får en smyckeserie döpt efter sig!


Hundar och apor i ekologisk bomull från hantverkskooperativet Mesh i Indien. Vov!



Smycken av pärlor och smycken av sten från Mesh.


Sluta deppa över att det är kallt! Köp en glad mössa från Nepal!


Så! Nu är det bara att gå in på  www.imfairtrade.se och shoppa loss! När du handlar hos oss gör du något bra för en medmänniska någonstans i världen. Det är både trade, aid och helt säkert fair!





Vid pennan och bakom kameran för IM,

/ Monica Brundin Danielsson

Mer om IMs verksamhet på www.manniskohjalp.se


4 kommentarer:

  1. Vad snygg Monika är! Precis som Monica!
    kram

    SvaraRadera
  2. Men va fina saker....man känner att de här grejerna bör verkligen exponeras på ett riktigt snyggt , roligt och säljande vis....:)
    Då lär de ta slut i ett naffs....

    //Katarina :)

    SvaraRadera
  3. Håller med Viveka. Monika är verkligen snygg. Och mattorna skulle passa perfekt i hallen. Ska gå ner en dag till IM på Linnégatan och shoppa...

    säger Anna

    SvaraRadera
  4. Mattorna är verkligen underbara. Och tänk på att varje knut. VARJE KNUT, är knuten för hand!!!!

    SvaraRadera