söndag 24 oktober 2010

Betraktelser från första dagen i Nepal

IMs styrelse och ledning vänder nu hemåt efter en vecka i Indien medan jag fortsätter till Nepal. Intrycken från min första dag visar jag här med några bilder.

Söndag 24 oktober
04.00 taxi från Likir House i Delhi
07.30 flyg från Delhi till Katmandu
11.45 flyg Katmandu till Bharatpur
12.15 bil från Bharatpur till Pragatinagar
14.30 anländer till IMs kontor i Pragatinagar
21.30 säger jag godnatt





Keshab Bhattarai (brun skjorta), IMs platschef i Nepal möter mig på den internationella flygplatsen i Katmandu och tar oss till inrikesflygplatsen som har märkbart sämre standard.





Vi blir väl omhändertagna på flygplanet av en flygvärdinna som servar de 30 personer som får plats i planet med två propellrar, modell Jetstream 4100.





Bagaget hämtas direkt från kärran, inget nervöst väntande framför rullband den här gången.





Bergen och ett myller av fordon är ett konstant inslag i horisonten. Under resan i bilen hinner jag lära mig att en normal månadslön i Nepal är mellan 10 000 -30 ooo/månad (1 000-3 000 kronor) nepalesiska rupies och om man jobbar för FN ligger månadslönen på 100 000-200 000 rupies/månad. Lunchen vi käkar kostar 300 rupies/person. Ekvationen har jag svårt att få ihop. Maten kostar ungefär hälften av vad den kostar i Sverige medan den nepalesiska rupien är värd en tiondel av den svenska kronan.





I Bharatpur är bussarna fulla och både packning och passagerare får plats på taket. Reklamen får en att undra hur långt hemifrån man är.





Variationen av fordon är stor.





Vi passerar många risfält på den nepalesiska slätten. Växtligheten är varierad men odlingarna domineras av risfält.





Vi passerar en skola. Under min resa i Nepal kommer jag besöka några skolor, men inte just denna, för att intervjua elever och lärare för att få berättelser till IMs arbete med Operation Dagsverke.



På vägen mot Pragatinagar passerar vi några floder, den här har lite vatten och ser ut att fungera som biltvätt.





Väl framme på IMs kontor i Pragatinagar är det dags för te. Jag möts av stor gästvänlighet och blir visad till den del av kontoret som ska fungera som övernattningsrum i tre nätter.





Kontor och säng och livsviktiga buteljerat vatten.





Vi åker till grannbyn Kawasoti för att äta middag, Keshab och kollegan Bharat beställer moma, dumplings med fyllning som redan hunnit bli en favorit.





På vägen hem till Pragatinagar stannar vi till för några inköp.





En butik som verkar ha det mesta bemannas av en kvinna som inte har något emot att bli fotograferad. Tyvärr gör min okunskap i Nepali att jag inte kunde ta reda på hennes namn. Det blir till att plugga Nepali.


Väl tillbaka på kontoret, tillika sängplats har strömmen gått och batteribackupen har inte satt igång. Mitt misstag att inte ha med mig en ficklampa blir tydligt. Keshab går efter stearinljus och efter en stunds mekande med tekniken så har vi åter ström.

Nu har det blivit dags att sova. Godnatt från Nepal!


--Vid pennan för IM,/ Mer om IMs verksamhet på www.manniskohjalp.se

Dick Svedenborn på tjänsteresa i Nepal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar