måndag 26 april 2010

Nikoo fick årets IM-pris

Tandläkaren Nikoo Bazsefidpay, 25 år, från Solna fick årets IM-pris till Britta Holmströms minne. Hon får priset för att hon för ett år sen, strax efter avslutad examen, startade organisationen Tandläkare utan gränser.
- Nikoo har i sann IM-anda visat handlingskraft och medmänsklighet, säger Stefan Holmström, hedersledamot i IMs styrelse och ordförande i IM-prisjuryn.
IM-priset består av 50 000 kronor samt en resa till något av de länder som IM arbetar i.




Vad betyder IM-priset för dig?
- Det betyder att Tandläkare utan gränser kan vända sig än mer utåt och presentera vad vi gör. För mig personligen är det en klapp i ryggen och ett bevis på att andra tycker att det jag gör är viktigt.

Varför startade du Tandläkare utan gränser?
- Jag ville ut i världen och upptäckte att det inte fanns någon organisation som jag kunde arbeta för. Jag ville verkligen göra något mer än att tänka så jag körde bara på. Många tror att Tandläkare utan gränser har funnits jättelänge liksom Läkare utan gränser. Men det är bara ett år sen vi startade. För mig är det en självklarhet att göra saker för andra. Jag har lärt mig hemifrån att dela med mig och hjälpa andra.
- Men det hade aldrig gått utan styrelsen, mina vänner och min familj. De har uppmuntrat och stöttat hela vägen.



Har ni fått i gång verksamheten?
- När vi åkte ut första gången var det en dröm som gick i uppfyllelse. Vi åkte ett team till Zimbabwe, sex tandläkare och en tandsköterska. Det kändes jättebra. Du får så mycket tillbaka när du åker ut som volontär.
Till vilket av IMs verksamhetsländer vill du åka?
- Jag har tittat snabbt på er hemsida och det kommer troligen att bli Asien. Men Palestina är också intressant. 




Läs mer om Tandläkare utan gränser på http://www.tandlakareutangranser.se/
  
Vid pennan för IM, / Monica Brundin Danielsson
Foto: Åsa Bengtsson

Mer om IMs verksamhet på www.manniskohjalp.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar