onsdag 20 april 2011

Dalai lama, aborter, homosexualitet och tsunamin

I Kristianstadbladet skriver Bengt Göransson att det är obegripligt att IM kallar Dalai lama medmänsklig p g a hans syn på homosexualitet, aborter och tsunamin.


Vi har svarat Kristianstadbladet, men det fantastiska med bloggen är att här bestämmer man själv hur långt man kan skriva. Så låt oss då ta den här frågan ordentligt. Vi är också transparenta, men i snabba små soundbites kan du nog knappast förklara vad som sker när en av världens knep
igaste och äldsta trosriktingar möter det moderna västerländska samhällets allra mest minerade debattfält.
















Under den senaste veckan har flera stora tidningars ledarsidor tagit samma spår - DN, Expressen, m fl. När media känner att Dalai lama hyllas för mycket, att han måste ner från sin piedestal, så är detta de frågor man tar fram. Ibland även att han mottagit stöd från CIA, men det är en ickefråga i Sverige. Ofta är detta frågor man ta
r upp utan att faktiskt kolla vad han sagt, eller faktiskt - som i detta fall - ta chansen att fråga honom direkt. Utmana honom. Han är transparent, han skulle svarat, men det gjorde ingen.

Kanske vågar man inte utmana honom. Kanske är det tryggare att slänga skit från ledarplats.
Kanske förstår man inte hur tibetansk buddhism fungerar och är rädd att man inte skall begripa svaren man får.

MEDMÄNSKLIGHETEN VAR I SVERIGE

För oss på Individuell Människohjälp råder det ingen som helst tvekan att Dalai lama, för oss och för miljoner människor runtom i världen, är en av världens allra främsta språkrör för humanism, tolerans och medmänsklighet. Vi delar många av hans värderingar avseende ickevåld, demokrati och mänskliga rättigheter.

Dalai lama för IM är en partner. Hans strävan att ge en bättre levnadsstandard åt tibetanska

flyktingar och stärka deras rättigheter är själva grunden till vårt samarbete. Hans tibetanska exiladministration är en tolerant, humanistisk, demokratisk och icke-diskriminerande partner. Och de

är ett utmärkt exempel på hur bra bistånd med en bra partner kan göra skillnad. Därför besökte han IM.


TIBETANSKA SAMHÄLLET

Tibetaner i allmänhet är konservativa i sin syn på frågor som homosexualitet och abort - något de delar med samhällen runtomkring i Syd- och Östasien. Dalai lama är snarast den kanske liberalaste och toleranta rösten i detta tibetanska sammanhang. Kom ihåg att han till exempel försöker iföra demokrati "mot deras vilja" - de vill ha Dalai lama som ledare, han säger att de behöver demokrati.


















Dalai lamas "demokratisering uppifrån" började med införandet av demokrati i exilen i början av 1960-talet. Här, exilparlamentet i Dharamsala. Foto: Erik Törner/IMs bildarkiv (besök på Flickr).


Dalai lama försvarar homosexuellas rättigheter och fördömer i hårda ordalag våld, diskriminering och förföljelser av homosexuella. Abort menar han är en fråga hans religion generellt anser är fel, men öppnar för att det är en fråga där hans kultur och religion kanske måste lära sig mer och tänka om. Och att det bör bedömas från fall till fall då en generell regel om abort idag är svårt.


Svartvitt? Nä, aldrig när det kommer till Dalai lama.


SKYLL ER SJÄLVA NI SOM LIDER!

Göransson skriver att Dalai lama sagt att tsunaminoffren får skylla sig själva.


Tänk nu lite innan ni ger er i kast med denna lilla mening. För det första, om ni inte var ute efter att riva ner Dalai lama från någon piedestal och därmed fick en bra mening att använda, tror ni verkligen att Dalai lama inte känner med, ger stöd till, ber för och förtvivlas av lidandet efter tsunamin eller Haiti eller Japan? Att han tycker dessa länder, dessa människor, skall lämnas åt sitt öde för de får skylla sig själva? Nonsens.


Hela hans gärning är en kamp mot mänskligt lidande. Men han är ju buddhist! Liksom alla världens buddhister och hinduer – sammanlagt är detta kanske 1,5 miljarder människor – tror han på reinkarnation. Att detta liv är kopplad till tidigare liv och kommande liv. Att säga att man får ”skylla sig själv” är en närmast medveten distortion av vad reinkarnation är. Lidande i detta liv har en koppling till tidigare liv, det anser alla buddhister och hinduer. Att dåligt handlande har effekter på vårt liv - även detta liv - tycker oerhört många människor även utanför dessa trosinriktningar.





















I själva verket en demon? Foto: Erik Törner/IMs bildarkiv (besök på Flickr).


Skall vi verkligen förstå måste vi också beakta att tibetansk buddhism och all mahayanabuddhism dessutom en syn på reinkarnation som menar att karma delas, att karma är kollektivt, att lidande skapas av en gemensam dålig karma från tidigare reinkarnationer. Så vad han isåfall menar är vi, världens alla kännande varelser, får skylla oss själva för tsunamin p g a tidigare gärningar.


Menar vi då från en svensk horisont att det inte finns några buddhister eller hinduer som kan kallas medmänskliga så ger jag snart upp hoppet om religiös harmoni.


FRÅGA HONOM!
IM delar inte allt Dalai lama står för, och tycker nog inte heller det är vi, IM, som skall svara på vad Dalai lama anklagas för. Dessutom anklagas han delvis via hörsägen då det inte är någon som verkligen förklarar hans och den tibetanska buddhismens position.

Det har gjort oss förbryllade att de tidningar som på ledarsidor gick till hård attack mot Dalai lama inte tog chansen att ställa dessa frågor till honom. Vi har arrangerat flera pressträffar. Då frågade pressen vad vänskap är, hur man blir lycklig och hur man uppnår harmoni. Hade man då frågat honom om aborter och homosexualitet hade man fått ganska klart för sig att Dalai lama inte är en
taliban, att tibetanska samhället inte har antiabortlagstiftning, att han aldrig propagerar för intolerans av homosexuella.


Och man hade fått ganska klart för sig att dessa frågor, liksom frågor om våld och krig, inte är svartvita för Dalai lama och buddhismen. Men ingen tog denna chans och ingen lät den anklagade svara.

Och för vad det kan vara värt så delar inte IM Dalai lama och den tibetanska buddhismens åsikter i alla frågor. Förstås.















Potalapalatset. Ett monument över den mycket speciella kulturella och religiösa kontext från vilken Dalai lamorna kommer. Världens mest extrema teokrati är ett av många epitet som givits det gamla Tibet. Foto: Erik Törner/IMs bildarkiv (besök på Flickr)

Men vi är ju inte naiva i mötet med varken Dalai lama som partner eller partners från södra Afrika, Centralamerika eller Mellanöstern. Självklart delar vi inte alla åsikter. Tibetansk buddhism är en gammal, i många avseenden stockkonservativ, religion. Att dess ledare skulle tycka exakt som vi gör vore förstås konstigt, och varför måste han göra det för att vi skall kunna se honom som en förebild?

LÄS OCH LÄR SJÄLVA

Det bästa vi kan göra är att uppmana alla som läser det här att själva söka på internet och få reda på vad Dalai lama faktiskt sagt om aborter och homosexualiltet. Om det inte är ganska komplicerad. Om han förbjuder, straffar, förföljer eller diskriminerar. Och om det isåfall gör att alla andra aspekter av hans gärning därmed ogiltigförklaras.Det är ju dessa aspekter som han faktiskt själv aktivt och idogt försöker påverka människor i, det är inte i abortfrågan eller homosexualitet.



--Vid pennan för IM,

Erik Törner, Individuell Människohjälp

/ Mer om IMs verksamhet på www.manniskohjalp.se

2 kommentarer:

  1. Å vad bra skrivet!!!! Fantastiskt tydligt och rakt. tack

    SvaraRadera
  2. Alltså är det kortfattade svaret att - eftersom i princip alla andra tibetanska buddhister tycker så - så kan Dalai Lamas (och i förlängningen alla tibetanska buddhister) inte hysa omoraliska värderingar? Kritiken mot Dalai Lama ska även tolkas som en kritik mot buddhismen som sådan, då den hyser vad humanister anser är omoraliska principer. Själva idén om att man föds med karma från ett tidigare liv strider mot principen att alla individer föds likvärdiga. Kritiken är densamma som riktas mot kastsamhället i Indien. Säg inte att kritikerna mot Dalai Lama inte förstår att han företräder sin kultur. Vi förstår. Vi anser fortfarande att Dalai Lama har omoraliska värderingar, precis som påven har omoraliska värderingar FAST han företräder värderingar som är vanliga i katolska kyrkan.

    Om det finns en sak er artikel missar så är det en historisk dimension. Innan Kina invaderade Tibet på 50-talet levde man i ett feodalsamhälle där lamorna levde som kungar och undersåtarna var (så gott som) slavar. När brott begicks straffade lamorna folket med några av de värsta formerna av tortyr som man kan tänka sig. Att exakt samma samhälle skulle återinföras ter sig inte helt troligt, men det vittnar om den "kultur" Dalai Lama kommer ifrån, som ni så ivrigt tar i försvar i er text. Lyft gärna inte bara fram de positiva sakerna med Tibets kultur när det är tydligt att det finns en mycket mörk bakomliggande historia som också behöver belysas.

    //Erik

    SvaraRadera