lördag 5 december 2009

Åter i Zmbabwe

Så har jag då åkt vägen mellan Harare och Mutare igen. Det har regnat så mycket att Albert då och då fått sakta in för att inte få vattenplaning. Det är grönt och vackert hela vägen och Albert säger att det har regnat i nästa 14 dagar. Regnen som brukar komma i oktober kom först nu, men de kom det har inte varit så under flera år tillbaka.

Inte någonstans under de 26 milen kan man se att fälten bereds för sådd eller är sådda. Det gröna som bereder ut sig är buskliknande vegetation. Fälten har ju varit brukade på ett antal år. Jag minns väl då jag första gången åkte den här sträckan, i början av 90-talet. Då var det böljande vetefält så långt ögat nådde. Man såg välmående gårdar och människor som arbetade och ett liv som pulserade.

Situationen nu är förfärlig. På vissa små åkerplättar kan man se att enkla hyddor står i kanten. Det är nu hemmen för de fattiga lantarbetare som drevs bort i Mugabes jordreform. Det känns hopplöst och samtidigt säger Albert att nu har hoppet om en bättre framtid börjat återvända. Albert berättar att en parlamentarisk kommitté ska börja arbeta fram en ny konstitution och man hoppas på folkomröstning om den i slutet av 2010 och därefter förhoppning om fria val 2011, två år före nuvarande mandatperiod går ut.

Jag beundrar detta folk som trots allt som de varit utsatta för inte ger upp och jag blir varm inombords över vad Albert berättar om vårt arbete. Han är verkligen en del av oss och talar med inlevelse om närhet till målgrupperna. Det blir spännande att möta personalen, det är ju flera anställda som jag tidigare inte träffat.

Bo Paulsson
Vid pennan för IM,

/

Mer om IMs verksamhet på www.manniskohjalp.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar