torsdag 10 december 2009

Förändring av IMs verksamhet i Malawi

Jag befinner mig nu i Malawi och har under dagen träffat ett antal partners. Både en som vi har avtal med sedan tidigare och tre stycken som är potentiella partners. Vi står inför att skifte här i Malawi där den policy styrelsen antog i oktober nu ska implementeras. Policyn innebär att vi dels ska arbeta för stärkande av kvinnor och dels förstärka möjligheterna till gott ledarskap, att motverka korruption.


Det är skrämmande hur utbredd korruptionen är i detta samhälle, det fick jag klart belyst då jag träffade den advokat vi anlitar här då behov uppstår.

Det är mycket intressant att lyssna till dessa nya tänkbara partners och försöka förstå hur de arbetar och hur de vill stärka människors rätt till oberoende och möjligheter till bättre liv. Gemensamt för organisationerna är att de arbetar för stärkande av kvinnors och flickors rättigheter. Jag fäste mig särkilt vid en av organisationerna som koordinerar ett nätverk av organisationer som arbetar med frågor om gender och som har ett nära samarbete med Ministeriet för frågor om jämställdhet.

Då 80% av småskaligt jordbruk drivs av kvinnor arbetar organisationen för att stödja dessa kvinnor bl a med mikrolån. En kvinna får inte låna pengar på banken om inte hennes man är med. Finns det inte någon make frågar banken efter en farbror eller någon annan manlig släkting. Vidare diskussioner kommer att föras om eventuellt samarbete med denna organisation.

Jag har också mött TANARD, en av de partner vi haft under tre år. Genom att en ny strategi nu antagits kommer vi att lämna TANARD. Vi vill dock försäkra oss om att målgruppen får stöd under en övergångsperiod. Ytterligare skolavgifter liksom inköp av getter kommer att ske innan vi lämnar organisationen.

Bo Paulsson

Vid pennan för IM,

/

Mer om IMs verksamhet på www.manniskohjalp.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar