torsdag 31 mars 2011

Du använder väl hjälm?

We would like to see development in Africa
Är det inte spännande när man får reda på något alldeles häpnadsväckande, något som verkligen väcker tankar och utmanar? I förrgår köpte jag dagstidningen The Nation här i Malawi. Bläddrade till sida 11 och finner en bild från ett FN-möte. Några människor sitter bakom mikrofoner, en läser innantill på ett papper. Det är Nils Boesen från UNDP. Han pratar om biståndseffektivitet, och säger att de afrikanska länderna måste sluta att ta budgetstöd för givet år efter år. Jag tänker att ett bra sätt att driva på den förändringen är att givarna ändrar inriktning på sin biståndspolitik. Sedan kommer det: "we would like to see development in Africa." Det var som 17. Jag undrar: är kommentaren i skrift en vink om en dåligt genomarbetad politik, dålig journalistik eller en kass talskrivare?

Som IMs arbetsmiljöombud gillar jag att ta med mig mina kunskaper och mitt uppdrag även utanför huvudkontorets väggar. Idag mötte vi Charles Nyekanyeka, chef på Bvumbwe Sacco. Sacco står för Savings and Credit Cooperatives och Bvumbwe är en av de Saccos som IM stöttar i ett projekt för att mobilisera fler kvinnor för att spara och låna till sitt småföretagande. Samtalet handlade om allt från handläggningsavgifter - vilka vi försökte förhandla ner - och räntenivåer - något svårare att förhandla upptäckte vi - till hur vi kan lösa problemet med att de som skall utbilda kvinnorna i företagande inte har kommit igång vilket gör att kvinnorna ännu inte kan börja låna. Det skulle innebära för stor risk för Saccon. Hur som helst, projektkoordinatören skall förflytta sig ute på landsbygden på motorcykel och lämplig modell diskuterades. Jag tänkte: det är värt ett försök. Kanske garvar de åt mig, eller så nappar de helhjärtat.

- Tänk på att många olyckor på motorcykel kan undvikas med ordentlig utrustning: kängor istället för sandaler, byxor med knäskydd istället för shorts, och så hjälm så klart!"

Jodå, det gick hem, pennorna rafsade över pappret och alla nickade instämmande.

- Ja sådant är verkligen viktigt, sade Charles. - Jag har precis upptäckt att vi inte ens har en brandsläckare här på kontoret. Om olyckan är framme...ja jag vill inte tänka på det!

För övrigt har jag filmat från våra möten med partners och deltagare i aktiviteterna. Försökte ladda upp filmerna på Youtube för att länka härifrån och dit, men när det dök upp en liten text där det stod att det förväntades ta 241 minuter tänkte jag att det får jag nog ta när jag sitter med en snabbare uppkoppling.


-- Vid pennan för IM,
/Sara Fallström, handläggare för Afrika och Centralamerika

 Mer om IMs verksamhet på http://www.manniskohjalp.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar