lördag 7 november 2009

Från presskonferens till emigrerande svenskar

Dagen började med delikat frukost bestående av en yoghurtdryck, jag tillåter mig dock fortsatt tvivla på att det var yoghurt även om Monica påstår att så var fallet. Efter detta energielixir så bar det av till Ramalla för presskonferens. Det efterlängtade projektet "Voice Parent Network" skulle presenteras för media och det kittlades i ett flertal magar, hur många skulle komma, skulle någon komma överhuvudtaget. Klockan 10 var den utsatta tiden och gensvaret blev fantastiskt må jag säga. Tre tv-kanaler, två tidningar, och en nyhetsbyrå slöt upp för att lyssna på vår platschef Lillrut Sarras och vår partnerorgansiations (Palestininan Medical Reilief Society) motsvarighet Dr Allam Jarrar.

Förutom tillkännagivandet att föräldranätverket nu startas så presenterades också resultaten av den förstudie som gjordes inför projektplaneringen. Studien presenterade, för mig, inga nyheter om de livsbetingelser som människor med funktionsnedsättningar får leva under. Det förhindrar dock inte mig att varje gång bli lika ledsen, ilsken, frusterad, och än mer beslutsam rörande vikten av våra insatser. Studien visade bland annat på hur föräldrarnas (läs: hela familjens) situation rörande arbetslöshet, trångboddhet, fattigdom med mera är så markant olika beroende på om det finns en familjemedlem som har en funktionsnedsättning eller ej. Jag ger er ett enda exempel här, vill ni läsa hela studien så är det bara att kontakta oss på huvudkontoret: Bland Palestinas befolkning är arbetslösheten 21,5 %, bland föräldrar till barn med funktionsnedsättningar är arbetslösheten 51%.

Det var bra att få träffa de människor som nu kommer att samordna projektet och upprätta det stundande föräldranätverket. De kommer att göra ett fantastiskt jobb - det vet jag redan nu. Det är också med stor tillfredställelse jag ser att vi nu med detta projekt tar steget som kommer att innebära ett mer systematiskt arbete med påverkansfrågor kring funktionsnedsättningar i Palestina.

Med andra ord har dagen varit givande fast den är icke slut än. Ikväll kommer Monica och jag besöka the American Colony (ett hotell idag) som tydligen har orignalfotografier av de svenskar som emigrerade till Jerusalem på 1800-talet (kända och omskrivna i Selma Lagerlöfs bok Jerusalem). Det ska bli intressant, hinner vi så kanske vi tar en bit mat där också, skulle vi inte hinna så kommer vi göra det i alla fall.

Vid köksbordet, skrivandes i takt med böneutroparens mässande,

/Micael    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar