måndag 2 november 2009

Inne i Gaza

Undrar varfor chaufforen hade stangt all tilluft. Ville han kvava oss. En timmes bilresa utan luft.Ledsen for bristen pa prickar. Jag ar glad att det blir nagot over huvudtaget. Allt ar tvartom. Fran hoger till vanster.Vi kom till Erez terminal. En glansande byggnad mitt i oknen. Det blaser. Sandstorm. Haret star pa anda. Vi lamnar in passen till unga israeliska soldater i en kur. Journalist fragar hon. Jag finner mig och sager nej. Och sa berattar jag vad jag ska. Vad som ar mitt arende. Vi satter oss pa en liten mur som finns vid kuren. Har finns ingenting. Sand. En kur. En oandligt stor byggnad. Soldater. Tur att vi stannade pa vagen och kopte vatten och choklad. Efter 30 minuter blir vi framkallade till kuren. I passet finns nu ett vitt papper som tydligen sager att vi far ga in. Vi oppnar en grind och gar mot byggnaden. Dar inne finns nya kurar, med nya soldater eller kontrollanter eller vad de ar. En ung flicka undrar vad jag ska och hur lange. Sen stamplar hon mitt pass. Datum 091002!!!? Undrar om det blir problem nar jag ska ut igen. Herregud!!
Sen traskar vi genom den kalla byggnadens isiga korridorer. Det ar som nagat av Lars Noren. Byggnadens korridorer overgar till en tunnel av galler. Overallt sitter det kameror som registrerar vad vi gor. Dar tunneln tar slut star Suzan. Jag blir sa glad over att se henne. Som att jag redan kanner henne. Efter nagra hundra meter ar det stopp igen. Denna gangen ar det Hamaspolis som vill kolla oss. Passen upp. Ung hamaspolis kollar och skriver av. Detta ar nagot nytt, barattar Suzan. Efter att Hamas tog over makten i Gaza satte de upp egna kontroller over vem som kommer in i Gaza.
Nu sitter vi pa Suzans kontor. Vi har fatt kaffe och vi har halsat pa nagra av barnen har pa For get me not Center. Det kanns overkligt och som ett privilegium att vara har.

1 kommentar:

  1. 091002, vilken cliffhanger! Vad spännande att följa med.
    Marcus

    SvaraRadera