fredag 9 juli 2010

Svettigt och stolt i Almedalen

Almedalsveckan börjar närma sitt slut och jag och de andra volontärerna har många intryck att smälta från veckan som har gått. Jag måste erkänna att ibland har det varit lite jobbigt att stå i tältet när det är så kvavt och solen skiner in oavbrutet, när toaletten är långt bort och oljudet från Kommunals bingojippo aldrig tar slut. Men sedan kommer jag ihåg att jag bara står där två timmar om dagen till skillnad från miljoner vuxna och barn världen runt som sliter på sweatshopfabriker under extremt svåra arbetsförhållanden tolv, fjorton timmar om dagen. Och det är just därför vi driver vår Fair Trade kampanj. Det är många som har kommit och sytt sina Fair Trade väskor under veckan - gamla och unga, killar och tjejer, HBT-aktivister och religiösa, blåa och rödgröna och jag är tacksam att vi får möjligheten att snacka lite med alla medans de väljer tyg och trampar glatt på symaskinspedalen. På miljömingel igår kväll kunde man se en och annan armbåge prydd med IM-väska och man roas av att vi har kunnat synliggöra vår verksamhet i ett hav av aktivister.

Jag är också oerhört stolt över genomslaget av vår andra kampanj om informationsanslaget - att vi har lyckats få så mycket uppmärksamhet med ett enkelt och tydligt budskap i den här politikerbubblan där gerillataktiker och roséslukande lobbyister är normen. Affischerna är inte färgglada men det är många som har kommenterat och fotat dem och flera ministrar har höjt på ögonbrynen - då har man gjort rätt.

-- Vid pennan för IM, / John Tumpane

Mer om IMs verksamhet på www.manniskohjalp.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar