söndag 11 juli 2010

Dagarna här i Vrsac börjar med frukost (vitt bröd, marmelad o ägg), sedan är det volontärjobb fram till 15.00 då lunchen startar. Man hinner alltså bli ordentligt hungrig till lunch. Igår var jag, Åsa, en bosnisk kille o en rumänsk kille med en endast serbisk talande ranger som jobbar här för att sätta upp fågelbon. Mycket skog blev nedhuggen tidigare, och skogen är därför ganska ung och många fåglar saknar därför lämpliga boplatser. Naturen här är väldigt fin med massor liv. Jag har sett falk och massa andra fåglar, hittills tre ormar, massa konstiga insekter m.m. Igår hann jag även med en springtur med en svensk och en rumän. Den rumänska killen orkade dock inte hänga med på väg tillbaka uppför berget, så han fick lifta hem! Mellan tre och sju är man ledig, sedan blir det kvällsmat, och sedan en kort samling då vi kollar på någon naturfilm eller något annat. Ungefär så ska det fortsätta tills lägrets slut den 19 juli.

Jag har haft några riktigt trevliga dagar och träffat massa trevliga o intressanta människor, varit ute och vandrat i skogen och haft strålande sol. I fredags kväll var vi på ett mysigt ställe, "white house" här i närheten mitt i skogen. Där var en live konsert (piano och sång) under en fantastisk stjärnhimmel uppe på taket. Lördagen tillbringade vi inne i Vrsac med lite sightseeing, resaurangbesök, glass för 3 kr och bad i en stor cementpool. Idag har varit första dagen för min del då jag faktiskt kännt att jag jobbat lite mer o gjort nytta. Folk här tror inte att tjejer orkar bära eller jobba så mkt, så jag har lärt mig frasen "ja som jaka i radim naprono" vilket betyder "jag är stark o jobbar hårt"! Den behövs!

Hanna Larsson, volontär --Vid pennan för IM,/ Mer om IMs verksamhet på www.manniskohjalp.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar